Дозвіл на спецводокористування: особливості онлайн-оформлення

Щороку 22 березня у нашій країні святкують Всесвітній день води. C 2019 р. одержати дозвіл на використання ресурсів природних водойм можна в онлайн-режимі. Дане спрощення процедури обговорювалося на прес-конференції ІА «Укрінформ». У брифінгу взяли участь організації та держструктури, що мають відношення до проекту електронного регулювання питань роботи Державного агентства водних ресурсів, а також представники проекту USAID/UK aid і Фонду Східна Європа. Зупинимося на основних моментах, які обговорювалися на конференції.

Які нововведення чекають користувачів

Під спеціальним водоспоживанням мається на увазі використання води з метою здійснення господарської діяльності. Воно може проводитися приватними і юридичними особами. Водоспоживання містить у собі не тільки забір, а й скидання відпрацьованих вод у природні джерела (понад 5 м3 на добу). Для його здійснення користувачеві необхідно звернутися до Державного агентства водних ресурсів і отримати спеціальний дозвіл.

Скористатися електронною послугою можна на Державному порталі (категорія «Електронні послуги»). Для розв’язання питань приватних і юридичних осіб уряд запропонував понад 120 різних опцій.

До введення електронного обліку заявку і необхідний пакет документів необхідно було подати особисто або через представника у місцевий орган влади. Після узгодження отримати дозвіл також треба самостійно. З моменту спрощення процедури (введення онлайн-форм) водокористувачі можуть виконати всі етапи, не залишаючи офісу (будинку). Досить мати доступ до інтернету і всі необхідні документи в електронному вигляді. Заповнити форму на сайті можна в будь-який зручний час. Причому дозвіл також приходить в електронному форматі.

Основні переваги нововведення

У рамках переходу державної політики на європейські стандарти відбулася модернізація урядової структури. До червня 2017 року одержати дозвіл на спеціальне використання водних ресурсів можна було тільки в обласній державній адміністрації. Після початку реструктуризації ці повноваження отримало Державне агентство водних ресурсів і територіальні органи, які підкоряються йому. Приблизно одночасно почалося впровадження єдиної автоматизованої системи обліку, контролю і видачі дозволів юридичним та приватним особам. Таке нововведення дозволило всім структурам на місцях ефективно виконувати свої функції.

Можливість отримати дозвіл в електронному режимі – це тільки одна з ланок у величезному ланцюзі. Глава агентства водних ресурсів (І. Овчаренко) зазначила, що зміна системи і її упорядкування зручні не тільки для водокористувачів, а й для всієї структури.

Вона має кілька вагомих переваг:

  1. Прозорість. Всі етапи проходження перевірки відбуваються автоматично. Звернувшись в онлайн-сервіс, замовник може простежити пересування документів. Перші 15 днів експерти аналізують звернення і роблять висновки. Протягом наступних 30 днів Державне агентство (органи на місцях) приймає рішення щодо дозволу (видають або дають обґрунтовану відмову). Важливо відзначити, що електронна система ліквідує можливість спілкування замовника і державного службовця, який приймає рішення, що зменшує ймовірність корупції.
  2. Ефективне використання трудових ресурсів. Введення електронної бази дозволяє оптимізувати роботу співробітників. До появи нової системи багато часу витрачалося на пересилку документів з одного органу іншому. Тепер створюється єдина інформаційна база, а доступ до документів відкривається віддалено.
  3. Зменшення кількості відмов. Завдяки єдиній системі число помилок, що допускають замовники при заповненні заяви, істотно знизилося. У пакеті документів, які вимагають держоргани, може бути передбачено багато таблиць і розрахунків. Похибки в них зазвичай провокують відмову. Автоматичне заповнення дозволяє уникнути цих складнощів. За даними Держагентства, приблизно на 25% зменшилась кількість відмов у порівнянні з минулими роками. До онлайн-форм під´єднано 15 довідників, які суттєво спрощують процес заповнення заявки.
  4. Можливість взаємодії всіх зацікавлених органів. Наприклад, замовник може надати електронний доступ організації, яка готувала проектну документацію, для заповнення відповідних форм. Досить лише підтвердити достовірність даних персональним електронним підписом і відправити документи до уповноваженого контролюючого органу. Це набагато зручніше, швидше і безпечніше, ніж попередня система.

Свою думку щодо нововведення висловив і Олександр Риженко, глава Держагентства з питань автоматизованого контролю. За його словами, оновлена ​​система – не просто одна з електронних послуг, що є аналогом адміністративної процедури. Це відмінна можливість оптимізації бізнес-процесів, зменшення кількості недоцільних заходів контролю. Електронне оформлення документації зручно не тільки для користувачів, але й для урядових органів.

Оприлюднення списків дозволів і водокористувачів

Крім запуску електронної моделі видачі дозволів, з червня 2017 року Державне агентство водних ресурсів у відкритому доступі надає інформацію про користувачів, які отримали дозволи на водокористування. Раніше ця інформація оприлюднювалася раз на місяць. Через те, що веденням таблиць займалися співробітники держорганів, часто зустрічалися помилки. Крім того, такий формат надання даних не дозволяв аналізувати і тривалий час зберігати інформацію. В результаті проведеної роботи кількість помилок звелася до мінімуму. Всі введені дані до реєстру підтягуються і зберігаються автоматично. При необхідності можна знайти інформацію про замовника, уповноважену особу, яка видала доступ, дату та ін.

Розробники припускають, що надалі число осіб, які будуть використовувати електронний реєстр, буде збільшуватися. Це призведе до того, що вся інформаційна база буде доступна в режимі онлайн. На сьогодні на IT-серверах міститься близько 9 тис. звітів, а загальна кількість становить близько 20 тис.

Крім Державного агентства водних ресурсів, доступ до реєстрів можуть отримати Державна екологічна інспекція, органи місцевого управління, правоохоронні та громадські структури і навіть звичайні громадяни.

Думка експертів про оновлений формат

Впровадження електронної бази – це спосіб піти від бюрократичної тяганини. Уже щорічно в віддаленому форматі понад 7 тис. користувачів подають заявки. Ця процедура не тільки збільшує ефективність роботи державного апарату, а й зменшує ймовірність корупційних схем. Керівник проекту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послуги /TAPAS» П. Матіяшек наполягає на тому, що це тільки перший крок і надалі всі процеси держрегулювання будуть автоматизованими, що виключить людський фактор.

В. Лях, керуючий Фондом Східна Європа, вважає ведення електронних реєстрів першим кроком на шляху до економічного, соціального та екологічного прогресу. За його словами, ця система забезпечує прозорість діяльності компаній всіх форм власності. Зменшення корупції приведе до того, що до місцевих бюджетів буде надходити більше відрахувань. Громадські організації зможуть відстежувати діяльність водокористувачів. Додатковою перевагою стане можливість коригування державної політики у питаннях природокористування.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://expertcentr.com.ua/wp-content/uploads/2018/12/bg_pages5.jpg);background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: fixed;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container.dfd_stun_header_vertical_parallax {-webkit-transform: -webkit-translate3d(0,0,0) !important;-moz-transform: -moz-translate3d(0,0,0) !important;-ms-transform: -ms-translate3d(0,0,0) !important;-o-transform: -o-translate3d(0,0,0) !important;transform: translate3d(0,0,0) !important;}